• نشانی: رشت،پل بوسار، خ بوسار،بعد آزمایشگاه آشتیانی، ساختمان جهان، پلاک ۵۲، واحد ۳
تلفن :  01332129118

پرانا چیست؟ (۱)

پرانا

ما در فیزیوتراپی پرانا در رشت میخواهیم برای شما با این مقاله و مقاله دوم در این خصوص به شما توضیح دهیم که چرا نام فیزیوتراپی خود را پرانا گذاشته ایم. 

پرانا همان انرژی حياتی است كه  بدن را زنده و سالم نگه می‌دارد. در فرهنگ‌های مختلف به آن انرژی كی(Ki)  يا چی(Chi) نيز گفته می­‌شود. در يونان پنوما، پلينزی­ها آن را مانا و اعراب دم حيات می‌خوانند.

پرانا سه منبع اصلی دارد: خورشيد، هوا و زمين.

پرانای خورشيد از طريق نور خورشيد به تمام بدن نيرو می­‌دهد و شرايط تندرستی آن را فراهم ­می‌‌كند. با حمام آفتاب يا قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به مدت 5 تا 10 دقيقه يا نوشيدن آبی كه در معرض آفتاب بوده است، می‌توان آن­را به دست آورد. اين پرانا قدرت بسيار زيادی دارد و تماس طولانی مدت با آن موجب آسيب تمام كالبد جسمانی می‌­شود.

پرانای موجود در هوا “پرانای هوا” يا گويچه‌­های حياتی هوا ناميده می‌­شود. اين پرانا هنگام تنفس از طريق ريه­‌ها و يا مستقيم توسط مراكز انرژی كالبد بيوپلاسميك يا “چاكراها” جذب می‌­شود. ما بخش عمده‌­ی نيروی كی يا انرژی حياتی خود را از هوايی كه تنفس می­‌كنيم به دست می‌آوريم. هر موجود زنده‌­ای به تنفس وابسته است و فقدان تنفس به معنی فقدان حيات است. با هر فكر، با هر اراده يا حركت هر عضله­‌ای، انرژی حياتی را به طور مداوم تخليه می­‌كنيم، در نتيجه جايگزينی مجدد و مداوم آن ضروری است. جذب پرانای هوا با تنفس آهسته و موزون بيش­‌تر از زمانی است كه تنفس سريع، كوتاه و كم عمق است.

پرانای موجود در زمين “پرانای زمين” يا گويچه‌­های حياتی زمين ناميده می‌­شود و از طريق كف پا جذب می‌شود. اين عمل به صورت خودكار و ناآگاهانه انجام می‌­پذيرد. قدم زدن با پاي برهنه، ميزان جذب آن­را افزايش می‌دهد.

آب، انرژی حياتی خورشيد، هوا و زمين را كه با آن در تماس است جذب می‌­كند. گياهان و درختان پرانای خورشيد، هوا، آب و زمين را جذب می‌كنند. غذاهای تازه محتوی پرانای بيشتری هستند. پرانا را براي شفا دادن می‌توان به ديگران منتقل كرد.

افرادی كه انرژی حياتی بسيار بالايی دارند در اطراف خود احساس بهتر بودن و سرزندگی ايجاد می‌كنند. درحالیكه افرادی با ميزان پرانای پايين، به طور ناخودآگاه از ديگران پرانا جذب می­‌كنند. ممكن است شما با افرادی مواجه شده باشيد كه بدون هيچ دليل خاصی شما را خسته يا تخليه می‌كنند.

بعضی از درختان كاج يا درختان پير و غول­پيكر سالم، پرانای بسيار بالايی به بيرون تراوش می‌‌كنند. دراز كشيدن يا استراحت كردن زير اين درختان، برای افراد خسته يا بيمار بسيار سودمند است.

ميزان پرانا در بعضی مناطق بيش از ساير جاهاست. در طول روز ميزان پرانا بيشتر از شب است و ساعت 3 يا 4 بامداد، ميزان آن به حداقل می‌­رسد.

كالبد انسان از دو بخش تشكيل شده است: “كالبد جسمانی قابل رويت” و “كالبد انرژی غير قابل رويت” كه كالبد “بيوپلاسميك” هم ناميده می‌­شود. كالبد بيوپلاسميك، كالبد انرژی درخشان غير قابل رويت است كه در كالبد جسمانی قابل رويت هم نفوذ می‌­كند و چهار تا پنج اينچ ماورای آن امتداد می‌­يابد.

عبارت بيوپلاسميك از دو قسمت “بيو” به معنی زندگی و “پلاسما” كه چهارمين حالت ماده است تشكيل شده است. پلاسما، بخار يونيزه يا بخاری از ذرات دارای بار مثبت و منفي بوده و با پلاسمای خون تفاوت دارد. كالبد بيوپلاسميك به معنی يك كالبد زنده­انرژی است كه از ماده اتری يا ماده لطيف نامرئی ساخته شده است. دانش عصر جديد با بكارگيری عكسبرداری كرلين، كالبد انرژی را بازنمايی كرده است. دانشمندان با استفاده از روش فوق توانسته‌­اند به مطالعه، مشاهده و تهيه تصوير از اجزای مختلف كالبد بيوپلاسميك نظير انگشتان، برگ­‌ها و غيره بپردازند. جذب پرانا و توزيع آن در تمامی قسمت­های كالبد فيزيكی از طريق همين كالبد انرژی صورت می‌‌گيرد. همانند كالبد جسمانی مرئی كه دارای عروق خونی است و از خلال آن‌­ها خون جريان می‌يابد كالبد انرژی هم دارای كانال­های بيوپلاسميك نامرئی ظريفی است كه ماده بيوپلاسميك از ميان آن‌­ها جريان می‌­يابد و در تمام بدن توزيع می­شود. در بدن چند كانال اصلی انرژی و هزاران كانال كوچك‌تر وجود دارد. در يوگا اين كانال­‌ها را نادی می‌خوانند. پرانا از ميان اين نادی‌‌­ها جريان پيدا می‌كند و تمام بدن را تغذيه و شاداب می­كند.

ما براین اساس که پرانا انرژی اصلی حیاتی است فیزیوتراپی پرانا در رشت را خلق کردیم و توانستیم ادعا کنیم بهترین فیزیوتراپی در رشت هستیم. 

1 دیدگاه

  • مهرداد, دسامبر 19, 2022 @ 2:49 ب.ظ پاسخ

    با سلام و عرض ادب بسیار عالی بود و از مطالب زیبایتان لذت بردم سپاس بیکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *