• نشانی: رشت،پل بوسار، خ بوسار،بعد آزمایشگاه آشتیانی، ساختمان جهان، پلاک ۵۲، واحد ۳
تلفن :  01332129118

کاربرد سوزن خشک در فیزیوتراپی + خلاصه و مفید

سمیرا بالوندی

کاربرد سوزن خشک در فیزیوتراپی

در این مقاله به صورت مختصر و مفید میخواهیم به کاربرد سوزن خشک فیزیوتراپی بپردازیم که شامل موارد زیر است:

  • سوزن خشک فیزیوتراپی
  • سوزن درمانی در فیزیوتراپی
  • مزایای سوزن خشک
  • تفاوت سوزن خشک و طب سوزنی
  • جمع بندی کاربرد سوزن خشک در سوزن درمانی

سوزن خشک فیزیوتراپی

در مبحث سوزن خشک و موارد دیگر درمانی در فیزیوتراپی در ابتدا باید بگوییم تشخیص درست یک درد در بدن توسط درمانگر شما که دقیقا از کجا منشا میگیرد بسیار مهم است، این موارد می تواند مثال هایی باشد که این امر را مهم تر میکند برای مثال:

حدود 80 درصد مراجعین به مراکز درمانی، دارای دردهای مزمن با منشاء عضلانی هستند و همچنین در یک مطالعه بررسی شده­ است که ۳۰ درصد مراجعین به پزشکان متخصص داخلی با شکایت درد دارای منشا عضلانی هستند و خیلی از افراد با درد قفسه سینه،  آنژین صدری دارای منشاء عضلانی هستند. بیش­ترین علت در بین عوامل ایجاد­کننده­ ي درد، در عضلات نقاط ماشه ­ای هستند که علاوه بر ایجاد درد موضعی باعث ایجاد دردهای شدید منتشر به نواحی نزدیک و حتی دورتر می­‌شود. لذا در خیلی از موارد وجود درد در یک ناحیه، دلیل بر وجود علت درد در همان نقطه نیست.

به عنوان مثال وجود نقاط ماشه­ ای فعال در ۱۱ عضله می‌­تواند باعث بروز درد در قدام شانه گردد، یا درد در انگشت شست می­ تواند ناشی از درد ارجاعی در اثر وجود نقاط ماشه ای در ۱۱ عضله دیگر باشد که باعث بروز درد در این ناحیه می‌گردد.همانطور که متوجه شدید یک درد میتواند از مکان های دیگری نشات بگیرد.

معاینه دقیق بیمار شامل گرفتن دقیق شرح حال و تاریخچه درد همراه با معاینات بالینی دقیق بخصوص معاینه و بررسی درگیری ­های عضلانی می­ تواند به روند درمان بیماران کمک نماید. یکی از موثرترین درمان­ های گرفتگی­‌های عضلانی(نقاط ماشه ­ای) استفاده از روش سوزن درمانی با سوزن خشک Dry Needling داخل عضلانی است که بطور تخصصی­ تر توسط فیزیوتراپیست­ های آموزش دیده انجام می‌‌شود.

ما نیز در فیزیوتراپی پرانا سعی میکنیم بهترین فیزیوتراپی در رشت باشیم، اینکه یک فیزیوتراپی خوب در رشت چگونه تعیین می شود را تحقیق کرده، البته میدانیم که مواردی مانند: دقت پزشک، دستیارهای پزشک، نظافت، نظم کلینیک فیزیوتراپی و غیره را میدانید و آگاه هستید اما برای آنکه این موضوع را کامل تر درک کنید می توانید به مقاله فیزیوتراپی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ مراجعه کنید.

سوزن درمانی در فیزیوتراپی

یکی از بهترین درمان ها سوزن درمانی در فیزیوتراپی است که تاثیر فوق العاده ای دارد زیرا باعث تسریع درمان و کاهش هزینه به مقدار قابل توجهی در روند درمان دردهای مزمن بیماران بخصوص در گردن ­دردهای مزمن، سردردهای مزمن با منشاء عضلانی و در کمردردهای مزمن و خیلی از موارد دیگر دردهای مزمن با منشاء عضلانی می‌شود، که البته اگر میخواهید به صورت درست و اصولی پیش رفته و بهترین نتیجه ممکن را بگیرید بهتر است همراه با آموزش بیماران در جهت اصلاح وضعیت­ های احتمالی نادرست مثل سر جلو آمده و پیشگیری از فشار اضافی به عضلات انجام شود.

مزایای سوزن خشک

تسکین درد

کاهش التهاب

تقویت عضلات ضعیف شده

بهبود انعطاف پذیری مفاصل و کاهش خشکی های مفصلی

افزایش گردش خون موضعی و عمومی

دفع بهتر و بیشتر سموم و مواد زائد بدن

افزایش میزان اکسیژن و انرژی سلول ها برای سوخت و ساز و ترمیم خود

تفاوت سوزن خشک و طب سوزنی

به صورت کلی در دنیا سوزن درمانی به صورت سوزن خشک ، سوزن تر و طب سوزنی انجام می شود. تکنیک درمانی سوزن خشک یکی از روش‌های طبیعی درمانی در فیزیوتراپی است. درمان با سوزن خشک به تازگی مورد استفاده موازی با فیزیوتراپی قرار گرفته است و بسرعت نتایج عالی آن قابل مشاهده خواهد بود. با این روش می‌توان انواع گرفتگی‌ها، اسپاسم‌های عصلانی و بیماری‌های میوفاسیال را درمان و کنترل کرد. در این روش نیز مانند طب سوزنی از سوزن‌های بسیار نازکی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. اما تفاوت سوزن خشک با طب سوزنی چیست؟

تفاوت عمده طب سوزنی و سوزن خشک در روش استفاده از آن است. درواقع در طب سوزنی نقاط طب سوزنی خاص بوده و سالیان سال است که فقط از همین نقاط استفاده می‌شود. اما در تکنیک درمانی سوزن خشک، متخصصین فیزیوتراپی و درمانگر شما با استفاده از شرایط فعلی بیمار نقاطی را انتخاب کرده و در آن نقاط سوزن‌ها را وارد می‌کند.

جمع بندی کاربرد سوزن خشک در سوزن درمانی

به صورت کلی متوجه شدیم که سوزن خشک یکی از درمان های بسیار موثر در درمان های مورد نظر در فیزیوتراپی است که در ابتدا به خاطر ترس های پنهان بیماران از این روش درمانی مانند طب سوزنی رایج نبود اما بعد از ماهرتر شدن پزشکان و تاثیر خوب آن در جامعه گسترش دوچندان یافت. ما در فیزیوتراپی پرانا سعی بر آن داریم که با ترکیب روش های مختلف به درمان دردهای مزمن شما بپردازیم تا بدون هیچ گونه بیماری و درد به زندگی زیبای خود بپردازید.

اگر در رشت ساکن هستید و به یک فیزیوتراپی مجهز به سوزن خشک نیاز دارید و یا پزشک شما برایتان فیزیوتراپی با سوزن خشک (dry needling) را توصیه کرده است ، میتوانید به فیزیوتراپی پرانا مراجعه کرده و از توانایی فوق العاده فیزیوتراپیست های ماهر این مجموعه بهره بگیرید. 

اطلاعات بیشتر فیزیوتراپی پرانا در رشت

ما سعی مان بر این است مجموعه ای از بهترین فیزیوتراپیست ها در رشت باشیم. امیدمان بر این است تا بتوانیم با داشتن فیزیوتراپیست های مجرب و درمانگرهایی با تشخیص درست یک فیزیوتراپی خوب در رشت شهر زیبای شمال باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *